Fala uderzeniowa – czym jest i jaką pełni rolę w fizjoterapii?

fala uderzeniowa fizjo control kowale fizjoterapeuta

Fala uderzeniowa to maszyna wykorzystująca lecznicze cechy fali akustycznej o specyficznych właściwościach – wysokim, skokowym ciśnieniu uwalnianym w bardzo krótkim czasie. Żeby zobrazować jej pracę, możemy porównać ją do elektronarzędzi, takich jak młotek pneumatyczny.

Jak działa fala uderzeniowa?

Terapia falą uderzeniową w metodyce bardzo przypomina zabieg ultradźwięków, który jest wykonywany w przychodniach NFZ na schorzenia stawów. Niemniej, szczytowe ciśnienie fali uderzeniowej jest około 1000 razy większe niż szczytowe ciśnienie fali ultradźwiękowej.

Przy pomocy głowicy przekazywana jest energia, która stymuluje procesy leczenia i regeneracji ścięgien, więzadeł, mięśni oraz tkanki miękkiej.

Mechanizmy działania ESWT (Extracorporeal shock wave therapy) obejmują: promowanie neowaskularyzacji na połączeniu ścięgno-kość, stymulację proliferacji tenocytów i różnicowanie osteoprogenitorów , zwiększenie nacieku leukocytów i zwiększenie czynnika wzrostu oraz syntezę białek w celu stymulacji kolagenu i przebudowy tkanek.

W wolnym tłumaczeniu: zabieg ten niesie ze sobą działanie przeciwbólowe, zmniejszające napięcie mięśni oraz zmniejszające przykurcze tkanek. Ponadto przyspiesza gojenie, zwiększa produkcję kolagenu, a także metabolizm oraz mikrokrążenie tkanek miękkich.

Jak wygląda zabieg falą uderzeniową?

Fizjoterapeuta na podstawie wywiadu lub dostarczonego przez pacjenta badania obrazowego lokalizuje przyczynę dolegliwości i miejsce bólowe. Na skórę pacjenta nakładany jest żel sprzęgający, w celu zminimalizowania strat energii. Następnie przy pomocy odpowiedniego aplikatora przeprowadzana jest właściwa część zabiegu, obejmująca miejsce głównego problemu i okoliczne tkanki wpływające na zaburzenie mięśniowo-powięziowe. W zależności od rozległości leczonego obszaru i stosowanej techniki, zabieg trwa około 10-30 minut.

Dla zobrazowania pozostawiamy link do filmiku:  https://www.youtube.com/watch?v=P5dibaAu7pQ

Jak często korzystać z tego zabiegu?

Cała terapia składa się z 3-5 zabiegów wykonywanych raz lub dwa razy w tygodniu (z minimum 2-dniową przerwą). W przypadku terapii niektórych zespołów mięśniowo-powięziowych liczb zabiegów należy zwiększyć do 8-10.

Dla kogo jest fala uderzeniowa?

Fala uderzeniowa wykorzystywana jest u pacjentów z następującymi schorzeniami:

•Ostroga piętowa

•Zapalenie rozcięgna podeszwowego stopy

•Łokieć tenisisty/ łokieć golfisty

•Zapalenie/ ból ścięgna Achillesa

•Zespół stresu przyśrodkowego kości piszczelowej (,,Shin Splints”)

•Zespół pasma biodrowo-piszczelowego (,,kolano biegacza”)

•Tendinopatia/ zapalenie więzadła rzepki (,,kolano skoczka”)

•Ból pachwiny (zespół bólowy mięśni przywodzicieli uda)

•Entezopatia krętarza większego

•Zespół mięśnia gruszkowatego

•Tendinopatia mięśni stożka rotatorów stawu barkowego

•Wapniejące zapalenie ścięgien stożka rotatorów

•Zapalenie kaletek – (podbarkowa, łokciowa, ścięgna Achillesa, kolana, brzuchato-półbłoniasta, krętarza większego)

•Zwapnienia w obrębie mięśni, ścięgien i tkanek miękkich

•Bóle dużych stawów

Przeciwwskazania do użycia fali uderzeniowej:

•Ciąża

•Polineuropatia cukrzycowa

•Osteoporoza

•Nowotwory

•Endoprotezy stawów

•Po blokadach stawowych (należy odczekać 6 tygodni od ostatniej iniekcji)

•Zaburzenia krzepnięcia krwi (hemofilia) i stosowanie leków przeciwzakrzepowych

•Zakrzepica, zapalenie żył, żylaki

•Złamania kości

•Dzieci w okresie wzrostu

•Otwarte rany w miejscu zabiegowym

•Ostre stany zapalne

Źródła:

Jak działa fala uderzeniowa?

Jak wygląda zabieg falą uderzeniową?

Jak często korzystać z tego zabiegu?

Dla kogo jest fala uderzeniowa?

Fala uderzeniowa wykorzystywana jest u pacjentów z następującymi schorzeniami:

•Ostroga piętowa

•Zapalenie rozcięgna podeszwowego stopy

•Łokieć tenisisty/ łokieć golfisty

•Zapalenie/ ból ścięgna Achillesa

•Zespół stresu przyśrodkowego kości piszczelowej (,,Shin Splints”)

•Zespół pasma biodrowo-piszczelowego (,,kolano biegacza”)

•Tendinopatia/ zapalenie więzadła rzepki (,,kolano skoczka”)

•Ból pachwiny (zespół bólowy mięśni przywodzicieli uda)

•Entezopatia krętarza większego

•Zespół mięśnia gruszkowatego

•Tendinopatia mięśni stożka rotatorów stawu barkowego