Ból kręgosłupa lędźwiowego – choroba cywilizacyjna XXI wieku

Ból kręgosłupa występuje tak często, że nikogo już nie dziwi, gdy ktoś boryka się z tym problemem. Duża część społeczeństwa zna ból pleców z autopsji i niestety wiele osób żyje z nim przez długi czas, mając nadzieję, że samoistnie zniknie lub po prostu przyzwyczają się do niego. Trzeba jednak pamiętać, że każdy ból jest powodem do niepokoju. Jak poradzić sobie z bólem kręgosłupa?

Przychodzi pacjent do gabinetu

W codziennej pracy najczęściej spotykamy się z określonymi przez pacjentów “bólami korzonków” lub stwierdzoną przez lekarzy ortopedów – dyskopatią lędźwiową. Oczywiście o ile pierwsze sformułowanie niewiele ma wspólnego z realnymi problemami pacjenta, to druga diagnoza jest adekwatna dla większości społeczeństwa, ponieważ proces degeneracji kręgów rozpoczyna się już po dwudziestym roku życia.

Nie chcemy teraz negować poważnego stanu, jakim jest dyskopatia, ponieważ niekiedy wiąże się on z zabiegiem neurochirurgicznym, a także uciążliwymi problemami rzutującymi na codzienne funkcjonowanie.

Czym jest dyskopatia ?

Związana jest bezpośrednio z osłabieniem i zwyrodnieniem pierścienia włóknistego, czyli struktury, która otacza jądro miażdżyste (centrum każdego kręgu naszego kręgosłupa). Przez uszkodzenie owego pierścienia może dojść do przemieszczenia się jądra miażdżystego w kierunku przednim bądź do kanału kręgowego. Taka sytuacja będzie powodować ucisk na korzeń nerwowy, dając silne objawy bólowe.

Wyjaśniając:

Można to przyrównać do pączka z dżemem – nacisk powodujący spłaszczanie pączka powoduje wylanie się dżemu na zewnątrz, czego bardzo nie chcemy, ponieważ będzie się to wiązało z bólem.

Najczęstszym kierunkiem, w którym wysuwa się jądro, jest strona tylno-boczna. Najbardziej powszechną sytuacją powstania dyskopatii jest gwałtowne zgięcie lub zgięcie z rotacją tułowia, wykonywane z obciążeniem lub bardzo dynamicznie.

Przykład:
Mama wkładająca dziecko do fotelika samochodowego.

To czynność, którą w ciągu dnia rodzic wykonuje nawet kilka razy. Wymaga ona:

podniesienia często kilkunastu kilogramów – czyli własnego dziecka
rotacji tułowia – która występuje w momencie włożenia do fotelika i zapinania go, kręgosłup “nie lubi” rotacji – tym bardziej, gdy nie jest do tego odpowiednio przygotowany.

Przykład ten, podany na biednej mamie, dotyczy każdego rodzaju dźwigania, które może być przyczyną ostrego stanu bólu kręgosłupa, który niestety nie pozwoli nam się wyprostować, a często uniemożliwi wykonanie jakiegokolwiek ruchu.
Dlatego tak ważne jest prawidłowe dźwiganie! Poniższa grafika przedstawia, jak prawidłowo podnosić ciężkie rzeczy, wykorzystując przy tym siłę naszych nóg i dbając o odpowiednią pozycję kręgosłupa.

Źródło: rehabilitacjaswoszowice.pl

Inne przyczyny bólów pleców

Oprócz dyskopatii, przyczynami bólów kręgosłupa są mikrourazy, które w czynnościach powtarzanych każdego dnia uszkadzają nasze struktury (powięź, mięśnie, więzadła) odpowiedzialne za utrzymanie kręgosłupa w dobrym stanie.

Często pacjent nie jest w stanie określić sytuacji, w której doszło do uszkodzenia kręgosłupa. Bywa, że mamy do czynienia z porannym bólem pleców, mimo że jeszcze nic nie zrobiliśmy. Taka sytuacja może być wynikiem naszego codziennego trybu życia, choć nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy.

Czynnikami zwiększającymi prawdopodobieństwo wystąpienia bólu kręgosłupa, niezwiązanego z konkretnym, jednorazowym urazem są:

• siedzący tryb życia
  • praca biurowa
  • nadwaga
  • brak aktywności fizycznej
  • stresory naszego życia, którymi są nie tylko stresy wynikające z pracy czy trudnych sytuacji życiowych, ale również stresory żywnościowe – “śmieciowe” jedzenie, alkohol czy papierosy

Inne przyczyny bólów pleców

Idź do fizjoterapeuty. To w zasadzie najważniejsza rada.

Oczywiście należy udać się również do lekarza, aby wykluczyć poważne choroby, zrobić badania obrazowe, otrzymać leki przeciwzapalne i przeciwbólowe, jeśli będą konieczne. Ale jeśli fizjoterapeuta będzie w stanie pomóc Ci w ciągu jednej czy kilku wizyt, to po prostu rozwiąże Twój problem. Wizyty u lekarzy można zaplanować w międzyczasie.

Ból kręgosłupa a fizjoterapia – czyli co zrobi fizjoterapeuta

Fizjoterapeuta po przeprowadzeniu wywiadu, w którym ustali co i dlaczego stało się z Twoim kręgosłupem, zbada Cię, aby sprawdzić, w jakim stanie są tkanki odpowiedzialne za Twój stan. Następnie będzie prowadzić terapię, która ma pomóc pozbyć się przyczyny problemu i pozwolić ciału zregenerować dane tkanki.

Pamiętaj, że terapia wymaga czasu, Twój organizm go potrzebuje.