Napięciowe bóle głowy – jaka jest ich przyczyna?

W pracy gabinetowej bardzo często spotykamy pacjentów z różnymi dolegliwościami bólowymi: pleców, stawów, po zabiegach ortopedycznych czy z ograniczeniem ruchu. Po wnikliwym wywiadzie niejednokrotnie dowiadujemy się, że mają również problemy z bólami głowy.

Pacjenci nie zdając sobie sprawy z tego, że fizjoterapeuta może pomóc w takich dolegliwościach, nie informuje o tym, utwierdzając się jednocześnie w przekonaniu, że jedynym sposobem, żeby sobie pomóc, jest zażycie kolejnej tabletki przeciwbólowej.

Tabletka przeciwbólowa nie rozwiąże problemu

• Siedzący tryb życia,
  • ciągłe stresy,
  • nieprawidłowa postawa ciała,
  • brak aktywności fizycznej, zmęczenie,
  • brak odpowiedniej ilości snu.

to wszystko może prowadzić do napięciowych bólów głowy, które są tymi najczęściej występującymi.

Wielokrotnie powtarzany schemat: branie leków, zrobienie kompletu badań neurologicznych, laryngologicznych, aby dowiedzieć się, że wszystko jest w porządku.

Bóle głowy, szumy uszne, bruksizm, zaciskanie szczęki, zawroty głowy, drętwienie kończyn górnych – te wszystkie objawy mogą być spowodowane wzmożonym napięciem mięśniowym. Na szczęście fizjoterapia pomaga również w takich dolegliwościach. Tylko trzeba o tym wiedzieć! 🙂

Ciało człowieka jest jedną wielką siecią naczyń połączonych, składamy się z ponad 600. mięśni, które są niemal wszędzie. Również w obrębie głowy, szyi, karku, ramion. To głównie te mięśnie są odpowiedzialne za występowanie napięciowych bólów głowy.

Nieprawidłowa postawa podczas wielogodzinnej pracy przy biurku powoduje wzmożone napięcie mięśniowe w okolicy szyi i karku, taki model działania, powtarzany każdego dnia, prowadzi do przykurczu mięśni, a w konsekwencji ograniczenia zakresu ruchu i bólu.

Mięśnie szyi i karku są ściśle związane z naszą głową, ze względu na miejsca przyczepów. Dlatego ich wzmożone napięcie może bezpośrednio powodować bóle głowy.

Bóle głowy – jak sobie pomóc?

Dostosowanie stanowiska pracy jest podstawową rzeczą, jaką można zrobić dla swojego ciała. Jeśli to jest odpowiednio zorganizowane, można podjąć kolejne kroki, jakimi są:

• ćwiczenia rozciągające mięśni szyi i karku
  • odpowiednie nawadnianie
  • przerwy od siedzenia
  • wizyta u fizjoterapeuty

Wizyta u fizjoterapuety jest bardzo ważna, szczególnie jeśli już zmagasz się z bólami głowy lub innymi opisanymi wyżej dolegliwościami.

Bóle głowy mogą występować w różnych obszarach czaszki: przyskroniowo, podpotylicznie, na czubku głowy, w okolicy czołowej z bólami oczu, dookoła głowy. Może również występować migrena z aurą, czyli ból całej głowy, który przebiega z innymi poważnymi objawami, takimi jak: światłowstręt, dźwiękowstręt, czy wymioty. Taka migrena może trwać dłuższy czas, wyłączając możliwość normalnego funkcjonowania. Z tami dolegliwościami koniecznie zgłoś się do lekarza!

Przeczytaj również: Ból kręgosłupa lędźwiowego – choroba cywilizacyjna XXI wieku